codziennie nowe aktualizacje
Lea życiorys
Spis treści
Rys biograficzny Lei
Postać biblijna występująca w Księdze Rodzaju Starego Testamentu. Pierwsza żona patriarchy Jakuba, córka Labana.
Pochodzenie, rodzina
Pochodziła z aramejskiej rodziny zamieszkującej w Charanie, w Paddan-Aram. Była córką Labana i Adiny, miała młodszą siostrę Rachelę, a także trzech braci: Beora, Aluba i Murasza.
Według tradycyjnych przekazów żydowskich miała zostać żoną starszego z synów Izaaka – Ezawa, który równocześnie był jej krewnym. Porywczy i nieokrzesany charakter mężczyzny podobno tak przerażały młodą kobietę, że z rozpaczy jej oczy straciły swój blask i stały się matowe. Przez to też nie była uważana za urodziwą, w przeciwieństwie do młodszej siostry. Z powodu swojej urody musiała znosić upokorzenia i wyśmiewanie przez najbliższych.
Imię Lea z hebrajskiego oznacza jałówka, krowa. Znaczenie imienia tłumaczone jest jako podkreślenie roli kobiety w życiu Jakuba – jak zwierzęta rolne związane są z osiadłym trybem życia, tak Lea była tą, która dbała o życie rodzinne.
Małżeństwo z Jakubem
W domu jej ojca pojawił się jej drugi kuzyn Jakub, który pokochał Rachelę i to z nią miał się ożenić. Gdy po siedmiu latach służby u Labana miano wyprawić wesele, ojciec dziewcząt postanowił oszukać Jakuba i zamiast Racheli na ślubnym kobiercu stanęła właśnie Lea. Tłumaczono to m.in. prawem do wcześniejszego wyjścia za mąż starszej siostry przed młodszą.
Według przekazów biblijnych Jakub zauważył zamianę kobiet dopiero rano po nocy poślubnej. Niektóre źródła mówią, że Rachela chcąc oszczędzić siostrze upokorzenia z powodu niezadowolenia jej męża położyła się pod łożem nowożeńców, aby rozmawiać z Jakubem zamiast Lei.
Starsza z sióstr nie zdobyła miłości swojego męża w takim stopniu jak Rachela, mimo okazywanego wsparcia i niewątpliwie ważnej pozycji w rodzinie.
Dzieci
Pomimo braku miłości romantycznej w jej życiu, Bóg wysłuchał modlitw Lei i miała ona siedmioro dzieci. Imiona, jakimi je nazwała odzwierciedlały mocno stan jej duszy i to, co przeżywała w swoim życiu. I tak, niedługo po ślubie urodziła: Rubena (wejrzał Pan na moje upokorzenie), Symeona (Usłyszał Pan, że zostałam odsunięta, i dał mi jeszcze to dziecko), Lewiego (Już teraz mąż mój przywiąże się do mnie, bo urodziłam mu trzech synów) i Judę (Tym razem będę sławić Pana). Znaczenie imion każdego z synów są wyrazem nadziei, że dzięki nim Jakub pokocha swoją pierwszą żonę.
Dzieci Lei i niepłodność Racheli były przedmiotem konfliktu między siostrami. Młodsza z nich widząc, że Lea urodziła czterech synów podsunęła Jakubowi swoją niewolnicę, aby przysposobić i według prawa być matką potomstwa z tego związku. W reakcji na to zachowanie Lea uczyniła podobnie, oddając mężowi swoją służącą Zilpę, która urodziła kolejnych dwóch synów – Gada i Asera.
Po kilku latach Lea znowu zaszła w ciążę i urodziła najpierw Issachara, następnie Zabulona. Jej siódmym dzieckiem była jedyna córka w rodzinie Jakuba – Dina.
Wyprawa do Kanaanu i śmierć
Gdy Jakub postanowił opuścić dom swojego teścia, Lea poparła go w tym zamiarze, gdyż pamiętała liczne upokorzenia doznane w domu rodzinnym. Razem z siostrą miały również żal, że ojciec wydał je za mąż w sposób podobny do sprzedaży niewolnika, biorąc całą „zapłatę” dla siebie.
Lea zmarła jakiś czas przed Jakubem, mieszkając już w Kanaanie. Według tradycji, podobnie jak inne patriarchinie Izraela, została pochowana w Hebronie w Haram al-Chalil. Jej grobowiec miał być przykryty czerwonym jedwabnym suknem ozdobionym złotymi haftami.
Podobne biografie i życiorysy
Źródła
Zdjęcie pochodzi z portalu https://en.wikipedia.org/ wykorzystane na podstawie domeny publicznej; autor obrazu pt. „Rachela i Lea wg wizji Dantego” Dante Gabriel Rossetti
Komentarze